Wat zit er in mijn grimeerkoffer?

Je hebt gelezen over workshops kindergrime , je hebt kinderen thuis rondlopen of binnenkort een kinderfeestje gepland en nu denk je bij jezelf: " wat heb ik eigenlijk allemaal nodig om de kinderen hun gezichtje om te toveren tot piraat/prinses?"

Wel, dat zal ik eens overlopen voor je.
Ik ga het voornamelijk hebben over een standaard grimeerkoffer, maar je kan altijd zelf toevoegingen doen, dingen gebruiken waar jij je het beste bij voelt.

Een algemeen beeld van wat er allemaal in mijn koffer steekt:






* om te beginnen heb je een spiegel nodig. Niets zo erg als klaar zijn met het schminken van een gezichtje en het dan niet kunnen tonen. Het kind moet, voor zijn doen, toch vrij lang stilzitten en is natuurlijk superbenieuwd wat je met zijn/haar gezicht gedaan hebt. Mijn spiegel is er eentje die op zichzelf kan staan, zodat de kinderen telkens weer even een glimp van zichzelf kunnen opvangen








* er ligt ook een handdoek. Op de foto ligt deze handdoek enkel onder de penselen, mooi opgeplooid, maar wanneer ik een grimeersessie aan het doen ben, leg ik deze handdoek over het gehele stuk van de tafel dat ik ga gebruiken. Op die manier probeer ik toch de tafel zo proper mogelijk te houden en heb ik altijd iets aanwezig waar ik eventueel mijn penseel aan kan afvegen, mijn handen kan afvegen,...

* om te kunnen grimeren heb je natuurlijk een penseel nodig. Er bestaan ongelooflijk veel maten en vormen van penselen en ik begrijp wel dat je als beginnende grimeerder/ster je wat kan laten overweldigen door dat aanbod en simpelweg niet weet welke je nu wel of niet nodig zal hebben.
De beste penseel die je kan nodig hebben en ook het meest zal gebruiken is
penseel nr 3 met een spitse punt.
Met deze penseel kan je de mooiste dunne en dikke lijnen maken. Ikzelf gebruik deze heel vaak en heb er dan ook een paar van deze in mijn koffer aanwezig. 
Naast deze penseel kan je ook brede penselen kiezen, met ronde punt of met vlakke punt.
De beste tip die ik hierbij kan geven is 'uitproberen'. Op die manier kan jij onmiddellijk voelen welke penseel het best in de hand ligt en zo ontdek je zelf wel welke je het liefst gebruikt.

* Make-up sponsjes zijn natuurlijk een noodzaak in je koffer. Als je deze koopt/krijgt, dan zijn dit vaak grote ronde sponsjes. Mij hebben ze altijd geleerd om deze doormidden te knippen. Op die manier heb je 2 'punten' die je heel goed kan gebruiken om een ondergrond te vormen op het kind's gezicht. Spoel ze altijd uit als je klaar bent met grimeren en steek ze regelmatig eens in de wasmachine.

* Nog iets waar je niet zonder kan als je wil grimeren, zijn de  kleurenpaletjes. Dit is een greep uit de kleuren die ik heb, voornamelijk de basiskleuren. Ook hier weer ga je waarschijnlijk niet alle kleuren elke keer opnieuw gebruiken. Toch is mijn moto: ' je hebt nooit genoeg kleuren'.Voor diegene die een overzichtje willen van bestaande grimeerkleuren, kan je hier even een kijkje nemen.
Deze schmink is op basis van water en de meeste kleuren zijn heel goed te verwijderen van de gezichtjes. Af en toe heb je een kleurtje waarbij veel pigment gebruikt wordt om deze kleur te verkrijgen, dat zijn degene die achteraf een beetje moeilijker verwijderbaar zijn (voornamelijk rood en teal). Maar dat betekent niet dat je deze kleuren niet mag gebruiken!
 
* Naast al deze bovenstaande, heb ik ook nog 2 bakjes in mijn koffer zitten. Eentje voor proper water en eentje voor water. Je moet niet per se 2 verschillende bakjes hebben, eentje is genoeg. Eender welk bakje dat waterdicht is kan hiervoor dienen. Het water heb je nodig om je gebruikte penselen uit te spoelen.

* Naast de bakjes staat ook een klein spuitbusje met water. Deze gebruik ik om 1 à 2 keer te spuiten op een kleur, om dan de verf met een sponsje op te nemen. Op die manier kan je voorkomen dat je sponsje te nat is en dat je daardoor geen mooi effect krijgt op het gezicht.

* het andere flesje op de foto is mijn glitterflesje. Een paar keertjes knijpen op het flesje en poef... het gezichtje hangt vol glitter, het geeft net dat beetje extra.
Dit is voornamelijk wat er in een basis grimeerkoffer zit, wat je eigenlijk zowiezo nodig zal hebben als je een kindergezichtje wil schminken.
Maar je kan natuurlijk ook altijd uitbreiden.
Zo zijn er de splitcakes, kleurpalletjes waarbij er 3/4/5 kleuren in 1 te vinden zijn. Splitcakes gebruiken vergt geduld en oefening, maar het effect is ook weer heel mooi eens je het gebruik onder de knie hebt.

Ook op het gebied van de gewone kleuren kan je zoveel verschillende kanten op. Er bestaan neonkleuren, metallic kleuren, noem maar op.




Nog 1 tip: wanneer je wil grimeren... laat dan even je fantasie zijn gang gaan!

Reacties